Tempo atrás fixera unha longa presentación de imaxes con temas do Nadal interpretados ao longo da historia da arte, agora engado outra, tamén longa, cos temas da Paixón reflectidos pola arte moderna e contemporánea.
Certamente déixannos sorprendidos estas visións ás veces tan pouco ortodoxas, pero en todo caso o sentimento está presente.
Certamente déixannos sorprendidos estas visións ás veces tan pouco ortodoxas, pero en todo caso o sentimento está presente.
O relato da Paixón comezaría coa Última Cea
Tras da detención, o xuízo, as inxurias e as burlas, e o Ecce Homo /Cristo varón de dolores
Jaceck Malczewski, c.1910 | Otto Dix, 1948 |
Rouault, 1932 |
Emil Nolde, 1909 |
Franz Frank, 1935 |
M. Oppenheimer, 1913 |
Otto Dix, 1949 |
Lovis Corinth, 1925 |
Ensor, 1891
|
O camiño do calvario
Seguen os episodios da erección da cruz e enclavo, para culminar morte na cruz.
Stanley Spencer, 1958 |
Gilber Spencer 1915 |
Wilhelm Morgner, 1912 |
Eric Gill, 1917 |
UN REPASO A DISTINTOS MODOS DE REPRESENTACIÓN
A pintura francesa móvese nos derradeiros anos do século XIX entre o academicismo de Jean-Jacques Henner -Cristo morto, 1879- ou Bouguereau -Piedade, 1876- e as innovacións de xentes como Van Gogh que nesta Piedade de 1889 remeda a Delacroix.
En torno das mesmas datas os prerrafaelitas e os simbolistas unha mirada máis esteticista en visións poéticas e místicas, enchidas de emoción e rodeadas de misterio.
Burne-Jones, Resurrección, 1886 |
||
Eugène Carrière-1897 |
Frank von Stuck-1891 |
Será o século XX o que abra a portas a unha grande diversidade de estilos que se solapan ou se suceden rapidamente. Posiblemente sexan as vertentes expresionistas as que máis traballaron nos episodios da Paixón.
Munch, Gólgota-1900. Unha fe profunda pero tamén unha reinterpretación iconográfica para facer patente o conflito interno do individuo, el mesmo se autorretrata no rostro de Cristo. |
Lovis Corinth, dende a tradición realista alemana evolucionou a un estilo moi persoal |
|
Políptico A vida de Cristo, 1912 |
Cristo vermello-1922 |
Descendemento-1906 |
Piedade-1920 |
A súa obra figurativa, ás veces calificada de art brut, pero moi persoal foi motivo de duras controversias e rexeitamento por grande parte da crítica, con todo o seu estilo lineal e o sentimento de desencato existencial favoreceron o acollemento da súa obra entre o público. Estamos diante dun non crente que pinta obras relixiosas en formatos monumentais. Estas obras pertencen aos anos 40 e 50.
Outras mostras veñen da man do estadounidense asociado inicialmente a Blauer Reiter Albert Bloch neste Lamento, 1912; o noruegués Ludvig Karsten no Descendemento de 1923, e o italiano Renato Guttuso na Crucifixión de 1940.
A Nova Obxectividade desafía o expresionismo e torna á procura da plasmaciónd a realidade dun xeito obxectivo. O movemento verá o seu fin coa caída da república de Weimar
|
|
|
Otto Dix
Gran Crucifixión, 1948 Resurrección, 1949 |
O Informalismo, unha especie expresionismo abstracto europeo, desenvolvese despois da Segunda Guerra Mundial e caracterízase pola dimensión matérica con grosos empaste, a improvisación e o xesto pictórico. E. Leroy, con forte plasticidade móvese entre o figurativo e a abstracción en temáticas tradicionais para crear obras dnha innovadora linguaxe pictórica visible nestas crucifixións dos anos 50.
Descendemento, 1941 |
Descendemento, 1968 |
Crucifixión, 1942 |
Picasso. Pode resultar sorprendente que un home agnóstico declarado aborde esta temática, pero como moitos outros o que aborda é o sufrimento e a dor.
No colorista lenzo de 1930 destaca no eixo central as figuras do crucificado e a nai, ambas en branco como iluminadas por unha luz sobrenatural, que son en definitiva o motivo principal; nos laterais, Xoán, lanzando un berro desgarrador, e María Magdalena cos brazos en alto en actitude de pregaria e unha boca de mandíbulas de mantis relixiosa; ó seu redor distribúense outro elementos secundarios que narran a historia: os soldados xogándose, sobre un tambor, aos dados a túnica de Xesús, o enclavo, a lanzada no costado, a esponxa, os dous ladrón mortos, un paxaro que fuxe. No lado dereito e a grande escala, unha figura sorrindo e con gafas semella allea aos acontecementos, a súa significación resulta enigmática, posiblemente poda entenderse como a imaxe da sociedade que diante da traxedia permanece impasible.
A versión do 32 nada ten que ver coa anterior, agora as formas desconxuntas, mineralizadas e flotantes conectan co surrealismo.
1930 | 1932 |
Piedade e Deposición de datas ben distantes mais nas dúas asoma a xeometrización que ven do cubismo. Vicente do Rego , 1966 William Roberts, c. 1926 |
|
Entre Dadá e surrealismo. Dalí 1982 |
Expresionismo abstracto. William Congdon Crucifixións dos anos 1960 e 1961, Resurrección- Ego sum de 1960 e Crucifixión de 1969 |
|||
Dentro de tanta diversidade e de tantos enfoques, hai dous artistas que insistiron repetidamente no tema da Crucifixión ó longo da súa vida: Bacon e Saura.
Francis Bacon, entre o Expresionismo e a Nova Figuración, dixo:
Téñense feito tantos cadros fermosos da Crucifixión na arte europea que serve como gancho fantástico no que colgar todo tipo se sentimentos e sensacións
Un agnóstico obsesionado co tema, e en xeral polos de carácter mórbido, pinta no 1933 estas dúas obras sobrias e tráxicas. A primeira, fantasmagórica, esquemática e de paleta reducida deulle notoriedade no campo da arte. Na segunda opta pola cor contrastada, por un espazo máis definido e introduce un ha caveira a escala diferente.
No 44 volve ó tema agora nun tríptico: Tres estudos para figuras na base da Crucifixión.
O que máis gosto de facer son trípticos [...] Interésame a xustaposición de imaxes divididas en lenzos diferentes. Na medida na se poida considerar que o meu traballo ten calidade, adoito apreciar que acaso sexan os trípticos os que posúen maior relevancia.
Nas grandes ocasións, a vida humana concentrase aínda mái bestialmente ea boca, a ira fai renxer os dentes, o terror e o sufrimento fan da boca o órgano dos berros desgarradores
Fará unha segunda no 68 onde os instintos máis primarios da brutalidade van sumados á idea de sacrifico, a figura do crucificado é substituída por un cadáver desmembrado, e todas distorisionadas.
E outra no 68 no que as figuras antropomorfas destacan sobre un fondo vermello como o sangue.
Entre medias, no 59, este fragmento
A. Saura, fundador do grupo El Paso (1957-59), é un notable exemplo do Informalismo xunto con Tàpies.
Para o artista a Crucifixión deixa de ser un emblema puramente cristián para se converter na imaxe da traxedia da condición humana e un "vento de protesta". Replicou a miúdo, desde o 59 ata o final da súa vida, a esta figura do crucificado, figura agora laica tratada a grandes brochazos e case monocroma.
E un final ben distinto con outro tipo de crítica: Banksy, 2005