Entramos en ambiente a todo ritmo
Constitúe un dos momentos culturais máis importantes de Occidente, con profunda influencia posterior
Fundamentado no antropocentrismo e no racionalismo, defínese pola súa actitude de ruptura coa Idade Media e recuperación da antigüidade clásica para conquistar a realidade, as formas da Natureza, que os antigos tan ben chegaran a plasmar
O seu inicio ten lugar na Italia do Norte e centro, onde se dan unhas condicións favorables:
- É a zona máis urbanizada de Europa
- Son cidades enriquecidas polo comercio a longa distancia
- Conta cunha burguesía enriquecida, culta, refinada, de gusto exquisito
- Politicamente son estados independentes (repúblicas, principados, cidades-estado)
- Teñen próxima fisicamente a herdanza clásica
- Principais cidades: Florencia (Medici), Milán (Visconti, Sforza), Parma (Farnesse), Mantua, Urbino, Ferrara (Este),..
- O redescubrimento da cultura clásica grecorromana convértea en modelo moral e estético
- O antropocentrismo substitúe ó teocentrismo, retorna á medida humana. Desemboca nun lóxico naturalismo
- A beleza obtense a través da harmonía, a proporción e o equilibrio. Non se trata dunha imitación exacta senón dun naturalismo idealizado (tomar o máis fermoso)
- Imponse o coñecemento científico de tipo experimental, distanciándose da fe. Valoración da ciencia
- O afán de coñecemento en tódolos campos do saber produce importantes avances científicos e técnicos (xeometría, óptica, navegación,..). A perspectiva
- O artista, deixa de ser considerado un mero artesán para ser considerado home culto, son traballadores intelectuais porque a arte tamén é unha ciencia e os artistas son humanistas
- Os mecenas, os que promoven e patrocinan as artes: príncipes gobernantes, familias poderosas, condottieros, papas,.. Acollen os artistas nas súas cortes, ó tempo que son clientes e/ou comitentes
- Quattrocento ou Renacemento temprano, s. XV
Centro en Florencia
Mecenado dos Médici
- Cinquecento ou Renacemento pleno, o 1º ¼ do s.XVI
Centro en Roma
Mecenado dos papas
Venecia, novo centro artístico con peculiaridades propias
Síntese das exploracións e investigacións anteriores
- Manierismo, a partir de 1530
Período de crise con connotacións anticlásicas
ARQUITECTURA
Inspiración: o mundo clásico, coñecido empiricamente ou por textos
Ideais: proporción (figura humana como punto de referencia), simetría (preferencia polas formas perfectas do círculo e o cadrado), harmonía e ritmo, espazo delimitado e mensurable a primeira vista
APARELLO ALMOFADO | SOPORTES | ARCOS |
---|---|---|
Recupera o valor do muro, carácter expresivo | Ordes clásicas con modificacións | De medio punto |
|
||
Bóvedas vaídas | Cúpulas e bóvedas semiesféricas | Cubertas planas |
|
||
Entaboamentos, casetóns, frontóns, óculos | Grutescos, grilandas | Tondos, medallóns |
Veneras | Candelieri | Putti |
ESCULTURA
Cando a Igrexa deixa de ser o único comitente comeza a desenvolverse unha arte profana cunha vinculación máis directa co pasado clásico.
A PINTURA DO QUATROCENTO E CINQUECENTO
É a manifestación artística que presenta maior variedade
Non dispón de modelos clásicos a imitar
PINTURA MANIERISTA E VENECIANA
A denominación de manierismo deriva de alla maniera de, utilizado por Vasari para referirse a aqueles artistas que seguían o estilo dos grandes do Cinquecento ao tempo que mantiñan un estilo persoal.
Consideran que a linguaxe clásica é insuficiente polo que buscan outras alternativas na expresión artística rompendo coa linguaxe clásica ó considerar que resulta unha vía insuficiente.
Neste sentido o primeiro manierista é Miguel Anxo quen coas súas innovacións e a liberdade da súa linguaxe trastoca a orde, a harmonía e o equilibrio entonces dominante.
Tremendamente virtuosas na técnica, déixanse levar polo lúdico, polo efectista e pola experimentación, resultando un estilo deliberadamente artificial, subxectiva e fantástica.
Na segunda metade do s. XVI, Venecia desenvolve un estilo pictórico de personalidade propia, claramente definido polo protagonismo da cor aplicada con intensidade, luminosidade e moi empastada
Se os pintores florentinos buscaron o verismo no dominio do debuxo, na perspectiva e no volume, os venecianos, á marxe do Humanismo e do neoplatonismo, comprenderon que a cor era algo mais que un elemento enriquecedor das formas, que era parte da mesma luz e da realidade mesma. Son os artistas foráneos os que difundiron o novo estilo, fundado na súa proximidade con Oriente e na arte bizantina. Terá gran influencia na pintura barroca e particularmente na española do XVII
MANIERISMO (alla maniera de) | ||
---|---|---|
COMPOSICIÓNS | COR | ESPAZOS |
Dinámicas, abertas e centrífugas | Intensa e arbitraria | Nin matemático nin xeométrico, cheos de figuras que parecen inundar o cadro |
FORMAS | MOVEMENTO | LUZ |
Alongadas, distorsionadas |
Disposición helicoidal en liña serpentinata | Tremente e vívida, non homoxénea |
EXPRESIÓN | BELEZA | CONCEPCIÓN |
Procura dos efectos sorpresa, desacougo e inquietude | Artificial e artificiosa, á marxe da realidade incluso nos retratos intelectualizados | Intelectualizado, subxectivo, sofisticado, irreal |
PINTURA VENECIANA | ||
---|---|---|
Luz dourada e cristalina, cor por riba do debuxo | Riqueza e opulencia | Sensualidade nas calidades dos tecidos,dos corpos nus, dos brillos |
Importancia dos temas secundarios ou anecdóticos, incluso desprazando o tema principal | Integración das paisaxes de carácter poético, cheas de luces que iluminan desde o fondo | Interiores de gran profundidade, coma escenarios teatrais cheos de elementos ornamentais tratados con moito detalle. Cortinaxes |