21/10/19

ARTE GÓTICA


Denominación dada por Vasari ó relacionalo coa arte dos godos ou dos bárbaros
Arte urbana que ten a súa orixe na Ile de France

CAMBIOS ECONÓMICOS
  • Medra a produción (avances técnicos, crecemento demográfico, cava de novas terras, ...
  • A existencia de excedentes reactiva o comercio e as comunicacións
  • Economía precapitalista: moeda, letra de cambio, banca
  • Renacen as cidades (burgos)
CAMBIOS SOCIAIS
  • Unha nova clase a burguesía, urbana e enriquecida, se convirte en mecenas
  • Universidades, orixe dun movemento laico e cosmopolita á marxe da Igrexa, con preocupacións máis terreais
CAMBIOS POLÍTICOS
  • Fractura do sistema feudal e prefiguración dos estados modernos
CAMBIO DO SENTIMENTO RELIXIOSO
  • Máis humano e emotivo sensibilidade máis realista
  • As ordes mendicantes -franciscanos e dominicos- nacidas no s.XII impulsan o naturalismo e ó subliñar a importancia da predicación crean a necesidade de amplas igrexas dunha soa nave
PRECEDENTES
  • Protogótico impulsado pola reforma cisterciense de Bernardo de Claraval. Emprega o arco apuntado e as bóvedas de crucería (análise do mosteiro de Oseira), pero defende unha arquitectura cinguida ó esencialmente funcional carente de todo ornato
  • A concepción do abade Suger materializada en Saint Denis: a igrexa representa a Xerusalén celeste e a luz simboliza a divindade. Será a liña que sigan as grandes catedrais: elevación, luminosidade, riqueza ornamental.

ETAPAS
  • Fase inicial, Francia, mediados do s. XII
  • Plenitude, s.XIII
  • Final- gótico flamíxero
En España, Alemaña, Francia e Países Baixos continúa ata ben entrado o XV
Italia, en cambio, avanza cara ó Renacemento desde o XIV

ARQUITECTURA

Tipos de edificios
  • civís: lonxas, concellos, pazos, hospitais
  • relixiosos: catedrais, igrexas e mosteiros
Principios estéticos derivados da concepción de que a igrexa representa a magnitude divina fronte á pequenez humana
  • elevados = o eixo vertical une a terra e o ceo dirixíndonos a Deus
  • cheos de luz = a luminosidade da divindade
  • ornamentados: esculturas e relevos, vidreiras, retablos, sillerías dos coros,...
Conseguilo foi posible gracias ós cambios estruturais, especialmente os producidos nos sistemas de abovedamento (bóvedas de crucería), no sistema de contrarresto de empuxes (arcobotantes) e nos arcos (arco oxival, de dous centros)
O mestre-arquitecto adquire consideración social (a miúdo se enterra na Igrexa que constrúe).

TRAZOS ESTILÍSTICOS E TÉCNICOS
PLANTA

Modelo das igrexas románicas de peregrinación, modificacións que crean maior un idade espacial.
O transepto sobresae pouco, o cruceiro queda situado no centro (referencia ó corpo humano: corazón= razón e emoción)

Chega á planta salón ó non destacar nada o transepto

Macrocefalia -referencia ó corpo humano: corazón= razón e emoción-, ás veces con dobre xirola
Prefire as absidiolas pligonais
SOPORTES CAPITEIS ARCO OXIVAL
Piar de baquetóns/piar fasciculado (finas columnas que veñen dos nervios das bóvedas)

Menor importancia ó quedar lonxe da vista, perden carácter individual, forman unha estreita faixa ou capitel corrido. O mesmo sucede coa basa
De dous centros, exerce menos presión lateral ó apoiarse mutuamente os seus segmentos.Facilitou dar maior altura.
A miúdo con tracería
OUTROS ARCOS

Carpanel, de tres centros (dous na liña de impostas e outro máis abaixo)
Conopial, de catro centros(dous interiores na liña de impostas e dous exteriores)
Trilobulado
BÓVEDAS DE CRUCERÍA e DE LIGADURAS ó multiplicar os nervios secundarios (terceletes) que crean novas claves

Cuatripartita: dous arcos ou nervios oxivais que se entrecruzan no centro (clave). Coma un esqueleto sustentan o peso e o transmiten ós soportes. O espazo entre os nervios cóbrese con plementería (cada sector é un plemento) que pode chegar a ser perforada
Sobre tramo rectangular denomínase barlonga
A sección oxival dálle tamén maior resistencia e reduce os empuxes laterais. Os muros quedan liberados da función sustentante
Sexpartita

Bóvedas de ligaduras simples
De ligadura en abanico
CONTRARRESTOS
Arcobotantes para transmitir os empuxes
Botarel a modo de contraforte exento para dar altura e liberar o muro

Se a nave lateral é moi ancha precisa arcobotantes de dobre voo
GÁRGOLA
VERTICALIDADE
As augas verten ó exterior polas gárgolas nas que rematan as canles que discorren polos arcobotantes
Chapiteis
Agullas e pináculos
ALZADO INTERIOR ILUMINACIÓN FACHADAS
Elevadísima nave central con abundantes ventanais. En xeral mais vano que muro
O máis habitual son tres niveis

Ventanais de tracería (tetrafolios, trilóbulos, formas flamíxeras) e vidreiras (grellado de ferro e vidro chumbado). Delimitación lineal e figuras esquemáticas, planas e sen volume Incrementan a luminosidade do interior cunha luz tamizada.
Producen un espacio interior desmaterializado, simbólico
Tres (no transepto e nos pés) enmarcadas por torres
A principal transmite a estructura interior -coma un corte transversal-. Semella un retablo con corpos e rúas
Verticalidade subliñada polos pináculos e compensado polas galerías (galerías de reis en Francia)
Engade rosetóns con vidreiras
PORTADAS

Incrementa o abucinamento con mais arquivoltas. Inclúe gabletes
​Tímpano dividido en rexistros horizontais
Nas arquivoltas as figuras dispóñense lonxitudinalmente
Parteluz e estatuas-columna baixo doselete nas xambas




ESCULTURA

Comeza a liberarse da arquitectura: mantense no exterior -arquivoltas, tímpanos, xambas, parteluz- mentres desaparece do interior (vidreiras)
Incrementa a escultura exenta
Escultores recoñecidos: Nicolás Pisano, Gil de Siloé,
Maior relevancia dos temas marianos
A Virxe sempre xoven, fermosa e doce. Actitude maternal

Deus misericordioso substitúe o Pantocrátor e os temas apocalípticos. A Resurreción salvadora A dor da Crucifixión para provocar a compaixón. Tres cravos

TRAZOS FORMAIS
Tende a liberarse do marco arquitectónico
Perde rixidez e gaña mobilidade con un suave contraposto
Formas naturalistas idealizadas
Expresa a idea dignificando a realidade
Rostros individualizados.
Trazos repetidos: cabeza pequena, triangular, ollos resgados.
Relacións entre as figuras
Realismo xestual para expresar sentimentos (afectos, sorriso, sufriento)
Canon alongado
Volumetría en formas e roupaxes
Disposición lonxitudinal nas arquivoltas
Doseletes e repisas
Sepulcros (Doncel de Sigüenza)
Retablos (Gil de Siloé)


PINTURA

A desaparición do muro nas construccións góticas significou a eliminación de pintura nos interiores das igrexas
Desenvólvese noutros ámbitos: os libros de miniaturas e os retablos (pintura sobre táboa)
Caracterízase por:

  • A similitude coa escultura, aínda que máis variedade
  • O predominio da línea sobre a cor
  • Os fondos dourados, símbolo do sobrenatural, de tradición bizantina









  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Subir