Denominación dada por Vasari ó relacionalo coa arte dos godos ou dos bárbaros
Arte urbana que ten a súa orixe na Ile de France
CAMBIOS ECONÓMICOS
- Medra a produción (avances técnicos, crecemento demográfico, cava de novas terras, ...
- A existencia de excedentes reactiva o comercio e as comunicacións
- Economía precapitalista: moeda, letra de cambio, banca
- Renacen as cidades (burgos)
- Unha nova clase a burguesía, urbana e enriquecida, se convirte en mecenas
- Universidades, orixe dun movemento laico e cosmopolita á marxe da Igrexa, con preocupacións máis terreais
- Fractura do sistema feudal e prefiguración dos estados modernos
- Máis humano e emotivo sensibilidade máis realista
- As ordes mendicantes -franciscanos e dominicos- nacidas no s.XII impulsan o naturalismo e ó subliñar a importancia da predicación crean a necesidade de amplas igrexas dunha soa nave
- Protogótico impulsado pola reforma cisterciense de Bernardo de Claraval. Emprega o arco apuntado e as bóvedas de crucería (análise do mosteiro de Oseira), pero defende unha arquitectura cinguida ó esencialmente funcional carente de todo ornato
- A concepción do abade Suger materializada en Saint Denis: a igrexa representa a Xerusalén celeste e a luz simboliza a divindade. Será a liña que sigan as grandes catedrais: elevación, luminosidade, riqueza ornamental.
ETAPAS
- Fase inicial, Francia, mediados do s. XII
- Plenitude, s.XIII
- Final- gótico flamíxero
Italia, en cambio, avanza cara ó Renacemento desde o XIV
ARQUITECTURA
Tipos de edificios- civís: lonxas, concellos, pazos, hospitais
- relixiosos: catedrais, igrexas e mosteiros
- elevados = o eixo vertical une a terra e o ceo dirixíndonos a Deus
- cheos de luz = a luminosidade da divindade
- ornamentados: esculturas e relevos, vidreiras, retablos, sillerías dos coros,...
Conseguilo foi posible gracias ós cambios estruturais, especialmente os producidos nos sistemas de abovedamento (bóvedas de crucería), no sistema de contrarresto de empuxes (arcobotantes) e nos arcos (arco oxival, de dous centros)
O mestre-arquitecto adquire consideración social (a miúdo se enterra na Igrexa que constrúe). TRAZOS ESTILÍSTICOS E TÉCNICOS
Modelo das igrexas románicas de peregrinación, modificacións que crean maior un idade espacial. O transepto sobresae pouco, o cruceiro queda situado no centro (referencia ó corpo humano: corazón= razón e emoción) |
Chega á planta salón ó non destacar nada o transepto |
Macrocefalia -referencia ó corpo humano: corazón= razón e emoción-, ás veces con dobre xirola Prefire as absidiolas pligonais |
SOPORTES | CAPITEIS | ARCO OXIVAL |
Piar de baquetóns/piar fasciculado (finas columnas que veñen dos nervios das bóvedas) |
Menor importancia ó quedar lonxe da vista, perden carácter individual, forman unha estreita faixa ou capitel corrido. O mesmo sucede coa basa |
De dous centros, exerce menos presión lateral ó apoiarse mutuamente os seus segmentos.Facilitou dar maior altura. A miúdo con tracería |
Carpanel, de tres centros (dous na liña de impostas e outro máis abaixo) |
Conopial, de catro centros(dous interiores na liña de impostas e dous exteriores) | Trilobulado |
Cuatripartita: dous arcos ou nervios oxivais que se entrecruzan no centro (clave). Coma un esqueleto sustentan o peso e o transmiten ós soportes. O espazo entre os nervios cóbrese con plementería (cada sector é un plemento) que pode chegar a ser perforada Sobre tramo rectangular denomínase barlonga A sección oxival dálle tamén maior resistencia e reduce os empuxes laterais. Os muros quedan liberados da función sustentante |
Sexpartita
|
Bóvedas de ligaduras simples |
De ligadura en abanico | ||
Arcobotantes para transmitir os empuxes | Botarel a modo de contraforte exento para dar altura e liberar o muro |
Se a nave lateral é moi ancha precisa arcobotantes de dobre voo |
GÁRGOLA | ||
As augas verten ó exterior polas gárgolas nas que rematan as canles que discorren polos arcobotantes | Chapiteis | Agullas e pináculos |
ALZADO INTERIOR | ILUMINACIÓN | FACHADAS |
Elevadísima nave central con abundantes ventanais. En xeral mais vano que muro O máis habitual son tres niveis |
Ventanais de tracería (tetrafolios, trilóbulos, formas flamíxeras) e vidreiras (grellado de ferro e vidro chumbado). Delimitación lineal e figuras esquemáticas, planas e sen volume Incrementan a luminosidade do interior cunha luz tamizada. Producen un espacio interior desmaterializado, simbólico |
Tres (no transepto e nos pés) enmarcadas por torres A principal transmite a estructura interior -coma un corte transversal-. Semella un retablo con corpos e rúas Verticalidade subliñada polos pináculos e compensado polas galerías (galerías de reis en Francia) Engade rosetóns con vidreiras |
Incrementa o abucinamento con mais arquivoltas. Inclúe gabletes |
Tímpano dividido en rexistros horizontais Nas arquivoltas as figuras dispóñense lonxitudinalmente |
Parteluz e estatuas-columna baixo doselete nas xambas |
ESCULTURA
Comeza a liberarse da arquitectura: mantense no exterior -arquivoltas, tímpanos, xambas, parteluz- mentres desaparece do interior (vidreiras)Incrementa a escultura exenta
Escultores recoñecidos: Nicolás Pisano, Gil de Siloé,
Maior relevancia dos temas marianos A Virxe sempre xoven, fermosa e doce. Actitude maternal |
||
Deus misericordioso substitúe o Pantocrátor e os temas apocalípticos. A Resurreción salvadora A dor da Crucifixión para provocar a compaixón. Tres cravos |
TRAZOS FORMAIS
Tende a liberarse do marco arquitectónico | Perde rixidez e gaña mobilidade con un suave contraposto |
Formas naturalistas idealizadas Expresa a idea dignificando a realidade |
Rostros individualizados. Trazos repetidos: cabeza pequena, triangular, ollos resgados. |
Relacións entre as figuras | Realismo xestual para expresar sentimentos (afectos, sorriso, sufriento) | Canon alongado | Volumetría en formas e roupaxes |
Disposición lonxitudinal nas arquivoltas | Doseletes e repisas | Sepulcros (Doncel de Sigüenza) | Retablos (Gil de Siloé) |
PINTURA
A desaparición do muro nas construccións góticas significou a eliminación de pintura nos interiores das igrexasDesenvólvese noutros ámbitos: os libros de miniaturas e os retablos (pintura sobre táboa)
Caracterízase por:
- A similitude coa escultura, aínda que máis variedade
- O predominio da línea sobre a cor
- Os fondos dourados, símbolo do sobrenatural, de tradición bizantina